Trilok ukończył liceum Don Bosco. Jego matka - Shobha Gurtu - była piosenkarką, przez co chłopiec od najmłodszych lat zapoznawany był z brzmieniami muzyki. Już w szkole rozpoczął naukę gry na instrumentach pod okiem Shah Abdul Karim.
W latach siedemdziesiątych zainteresował się jazzem. Rozpoczął współpracę z Charliem Mariano, Johnem Tchicaim, Terjem Rypdalem i Donem Cherrym. Jedno z najwcześniejszych nagrań stworzył u boku zespołu Embryo. W utworze pojawiła się również jego matka, która później towarzyszyła mu także w nagraniu pierwszego solowego krążka "Usfret". W latach osiemdziesiątych wydał serię własnych albumów oraz nawiązał współpracę z takim artystami jak Terje Rypdal, Gary Moore, Jan Garbarek, Joe Zawinul, czy Robert Miles. Ponadto występował ze szwajcarskim perkusistą Charlym Antolinim i Johnem McLaughlinem w trio. Artysta zastąpił także Collina Walcotta w Oregon. Pojawił się w trzech projektach - "Ecotopia" z 1987, "45th Parallel" z 1989 roku oraz "Always, Never and Forever" z 1991.
We wczesnych latach dziewięćdziesiątych realizował sie zarówno jako artysta solowy, jak i członek zespołu. W roku 1999 wraz z Zakirem Hussainem i Billem Laswellem pracował w zespole Tabla Beat Science tworzącym muzykę drum and bass, ambientową, elektroniczną oraz Asian underground. Przed rozpadem w roku 2003 zespół wydał trzy albumy.
W roku 2004 wydał z Robertem Milesem "Miles Gurtu". W roku 2007 zaś rozpoczął współpracę z Arke String Quartet, z którym wydał krążek "Arkeology". W roku 2010 pojawił się w "Iano Car" ze Stefano Ianne, Nickiem Beggsem, Mario Marzim, Terlem Bryantem, Johnem De Leo i Rickym Portera.
Talent Gurtu doceniony został wielokrotnie poprzez przyznane mu nagrody i tytuły. Okrzyknięty został Najlepszym Perkusistą wg magazynu "DRUM!" w roku 1991 i 2001. Ponadto nominowany został w kategorii Najlepszego Artysty Azjatyckiego przez BBC Radio 3 World w latach 2002, 2003 i 2004.